söndag 31 oktober 2010

Höstlov...

...är så trött på människor som tycker att vi lärare har det så bra med alla lov! Höstlovet jobbar vi måndag till torsdag, fredagen kommer jag att ägna åt alla omdömen jag ska skriva vilket är ca 300 stycken, det tar tid. När jag har jämfört min ledighet över jul med vänner som arbetar på kontor så har jag ungfär 4 dagar (beroende på vilken veckodag julen ligger på) mer än dem ledigt, men ofta tar de ut flex och kan vara lediga även dessa dagar. Sommarlovet, 8 veckors semester för oss lärare, det är tre veckor mer än de flesta har. Men man måste också lägga in i det hela att vi jobbar minst 50 timmar i veckan men får aldrig ta ut övertid eller flex. Så dessa tre veckor är som kompensation till det. Jag lästa en blogg där en mamma var arg på alla studiedagar, som enligt henne var till för att lärarna skulle vara lediga, haha eller så kanske det är så att vi får fortbildning då... Ofta när man kommer fram till lov så är jag så slutkörd att de första dagarna/veckorna tillbringas sjuk, det finns inte en chans att jag skulle fixa det annars, detta är andningshål och överlevnadsledighet för mig.
Om det nu är så fantastiskt med alla korta arbetsdagar och lediga lov, varför är det inte fler som blir lärare? Varför är det så många som hoppar av utbildningen? Varför är det så många som knappt jobbar ett år innan de byter bana till ett annat yrke?
Ta inte detta fel, jag älskar mitt jobb! Men jag är så trött på att sitta på middagar med påsar under ögonen och ångest för allt jag borde ha hunnit och höra hur lätt och bra jag har det på mitt jobb!
Nu har jag fått ur mig lite och ska nu ta utt resten av energin på tvätt!
Ha en skön söndag!
/C.

5 kommentarer:

  1. Kunde inte sagt det bättre själv. Heja! Vi behöver bli bättre på att säga ifrån!

    SvaraRadera
  2. Instämmer till tusen! Jag är själv lärare och älskar verkligen mitt jobb, men tror verkligen inte att folk i allmänhet inser hur mycket tid vi lärare lägger ner på vårt arbete. De ser mest till juni, juli och augusti och glömmer att vi jobbar minst 45 timmar i veckan. Ja, vi måste helt enkelt bli bättre på att tala om hur mycket vi faktiskt jobbar samt till vilken lön. Ibland skäms man när man berättar hur mycket som trillar in på kontot varje månad. Men hade det inte varit för alla fantastiska ungar man träffar varje dag och har förmånen att få se utvecklas och växa, hade man aldrig någonsin orkat, så är det... Kram från Lisa :)

    SvaraRadera
  3. Är själv inte lärare utan förskollärare. Så det är lite andra vilkor, mer som för "vanliga" arbetare. Däremot är min mans systrar o flertalet vänner lärare. O som de jobbar o loven verkar sannerligen bli kortare o kortare. o söndagarna används ju till jobb...

    Ja då kan jag säga att jag hellre har min lite lägre lön, konstiga arbetstider, 4 veckors semester på sommaren o jobbar mellandagarna än det slitet...o så har jag de lite mindre goa ungarna som inte blivit obstinata tonåringar än (har 1 hemma o det räcker mer än väl.)

    SvaraRadera
  4. vad ville jag säga egentligen? Jo att jag beundrar er lärare att ni orkar. För vad hade man gjort utan er? Kunskap är makt! o det är det NI ger dem. Fortsätt kämpa det är faktiskt många som har er att tacka för oerhört mycket.

    SvaraRadera
  5. Skönt att höra att fler känner som jag och får försvara sig! Nya tag =)
    Kram/C.

    SvaraRadera