fredag 10 december 2010

Kaffe...

...och Femina i soffan! Har ont i mitt ben, vill inte men så är det. Så svårt att sova på nätterna, vaknar och kan inte sova. Måste ha knät utsträckt hela tiden, helt rakt, detta för med sig att det är svårt att sitta på en vanlig stol en längre stund. Nu när det har gått några veckor, 4 sedan operation så börjar det göra ont i ryggen också, blir nog som en belastning där...men även i mitt andra knä, är lite orolig att något ska hända med det...
Nu ska jag sluta klaga utan bjuda er på ett underbart recept som jag hittade i Femina precis, Leila Lindholm är det som ligger bakom det. Denna kommer jag absolut bidra med till julbordet

Leilas Läckra Sallad

2 apelsiner
2 blodapelsiner
1 granatäpple
3 endiver
1 ask ruccolasallad
2 msk olivolja
1 msk balsamvinäger
salt och svartpeppar
200 g grönmögelost t ex Kvibille ädelost

Kryddrostade nötter
3 dl blandade nötter t ex mandelspån, hassel- och casewnötter
½ äggvita
½ dl socker
1 tsk kanel
½ tsk malen ingefära
½ tsk malen kardemumma


Blanda nötterna med äggvitan, skaka dem sedan med socker och kryddor.
Häll ut allt i en ungsfast form och rosta i 200* varm ugn i 10 minuter.
Filéa apelsinerna, dela granatäpplet och ta ut kärnorna. Blanda ihop med salladen i en stor skål.
Ringla olja och vinäger ovanpå, salta och peppra.
Skär osten tunt och strö den över salladen.
Toppa med de kryddrostade nötterna.

Mmm låter så gott...

Kram/C

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar